söndag 16 mars 2008

Senaste dagarna

Nu sitter jag vid datorn utan kommatecken igen och kommer att göra det framöver bara så ni vet. Förresten om ni inte hinner se bilderna i innan slideshowen stannar så är det bara o ladda om hemsidan igen eller klicka på view all images.

Vi har haft underbara dagar här i Dumaguete. I fredags så flög Ulrika och Matt och deras dotter Lilja till Manilla så vi har haft hela deras strandhus för oss själva i tre dagar. De bor i ett jättestort hus med tre sovrum plus vardagsrum kök två badrum och ett lekrum ett kontor garage med ett litet gym stor veranda och har en 2000 kvm stor tomt med gästhus. Huset ligger alltså direkt på stranden. Har varit skoj att bo i ett sådant stort hus för oss själva eftersom vi senaste tiden bott ganska smått. T ex har det varit alldeles underbart att kunna sitta i en soffa och kolla på TV (annars har vi fått ligga i sängen) samt haft ett kylskåp fullt med mat så att man bara kan bre sig en liten smörgås om man är hungrig (har dessutom käkat knäckebröd som Ulrika lyckats hitta i Manilla).

Här är ett par bilder från huset (det går fortare att ladda upp dem i en slideshow än en för en):



Igår var vi på Apo Island och dök. Apo Island ligger cirka 30 min båtfärd från Dumaguete och har en av Filiippinernas bästa ställen för dykning. Ön ser inte mycket ut för världen men har hela 3000 invånare med dagis och skola. Efter lunch var vi och kikade runt lite på ön. Dykningen var verkligen superfin. Inte så bra sikt tyvärr men tillräckligt för att man skulle se vilken bra klass dykningen höll. Gjorde tre dyk varav ett "drift dive" och såg massor av fina saker bl.a. tre sköldpaddor :-). Dessutom såg vi delfiner både på dit- och tillbakaresan. Det var en superlyckad dag!!

Ett par bilder från Apo Island:



Annars har vi hängt lite kring dykskolan resorten och restaurangen. Ulrikas kille är manager för hela stället och han var även mangager för samma ställe Atlantis i PG där ju även Ulrika jobbade (det var ju så vi träffade dem). Vi har också varit inne i själva Dumaguete downtown och fixat med Rogers visum vilket äntligen gick bra. Stan är hyfsat stor det är en universitetstad och de har t ex Mc Donalds (tecken på civilisation). Andra turister lyser dock med sin frånvaro. De som åker hit håller sig till Dauin där en rad dykresorter ligger (även Atlantis) men det är inte alls mycket turister på det stora hela. Det verkar som om de flesta åker till ett ställe som heter Boracay och som ligger mellan Mindoro (där PG ligger)och Negros (där Dumaguete ligger) och som är känt för sin kritivita strand. Här är stranden svart (kanske därför ön som Dumaguete ligger på heter Negros??). Jag måste säga att jag tycker att det är mycket varmare här än i PG det är riktigt Thailandsvärme här. Idag skulle vi prova spela badminton i trädgården men vi fick sluta efter 10 minuter för jag höll på o svimma av värmeslag. Här ser ni stranden och resorten på några bilder:



Vi har som sagt haft ett par underbara dagar men för tre timmar sedan var jag och vinkade av Roger som tyvärr nu är i Manilla för en natt innan han ska åka till Thailand. Supertrist :-(! Men jag ser honom om en vecka om än endast för några timmar när jag ju gör ett halvt dygns mellanlanding i Kuala Lumpur. Hade lite problem att få tag i en tricykle som kunde köra honom till flygplatsen bara eftersom det klockan 14:00 idag var en stor titel boxningsmatch med boxaren som jag skrev om i ett av de första inläggen i denna blogg. Chaufförerna bråkad om vem som skulle köra Roger tills en av dom till slut gick med på det för ett överpris. Tills jag flyger hem så ska jag hänga här med Ulrika (som kommer tillbaka imorgon) vilket givetvis ska bli skoj. Som tur är så kom Matt tillbaka för ett par timmar sedan redan så då slipper jag sova ensam i detta stora hus. På så vis är jag en fegis.

Okidoki det var allt för denna gång!

1 kommentar:

Namn: Linda Ohlsson sa...

Äntligen lite bilder :)
Gud va roligt att du bloggar så man får "hänga med" även när man inte ses :)
Ser jättehärligt ut på bilderna!
Snart kommer du hem :)
Ska bli himla kul och ses den 29e.
Skön vecka denna vecka, jobbar till 3 på torsdag sen åker vi till Öland. Man är ledig både fredag och måndag så ska bli riktigt sköntr att vara lite ledig!
KRAAAAAAAAAM